{"id":661,"date":"2012-01-27T11:41:10","date_gmt":"2012-01-27T10:41:10","guid":{"rendered":"http:\/\/cseperke.tikasz.hu\/?p=661"},"modified":"2012-01-27T11:41:10","modified_gmt":"2012-01-27T10:41:10","slug":"a-vonat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/cseperke.tikasz.hu\/2012\/01\/27\/a-vonat\/","title":{"rendered":"A vonat"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/a>Oroszorsz\u00e1gban eg\u00e9sz m\u00e1s a vonatoz\u00e1s kult\u00fara, mint Magyarorsz\u00e1gon. Az orosz emberek a vonaton laknak, mi meg panaszkodunk, ha k\u00e9t \u00f3ra hossz\u00e1ra vonatra k\u00e9nyszer\u00fcl\u00fcnk. Az orosz vonat 15-20 kocsikkal p\u00f6f\u00f6g Eur\u00e1zsi\u00e1ban, a magyar kis\u00f6csik h\u00e1rommal-n\u00e9ggyel. Mivel \u00e9n szeretem a vonatot \u00f6r\u00f6mmel tervezgettem, hogyan fogok majd rajta Oroszorsz\u00e1gban utazgatni. 2009 december\u00e9ben a Moszkva-Szentp\u00e9terv\u00e1r vonalon t\u00f6rt\u00e9nt robbant\u00e1s er\u0151sen visszavetette a buzg\u00f3s\u00e1gom. Annyira, hogy csak 2011 \u00e1prilis\u00e1ban szedtem \u00f6ssze b\u00e1tors\u00e1gom \u00e9s utaztam vonattal Moszkv\u00e1ba, ami v\u00edzv\u00e1laszt\u00f3nak bizonyult.<\/p>\n

Oroszorsz\u00e1gban vonatozni j\u00f3 dolog. Utaztam egyszer\u0171, nappali vonaton, \u00e9jjeli, platzkartoson \u00e9s t\u00f6bbnapos, nemzetk\u00f6zin. Az orosz vonat minden egyes kocsij\u00e1hoz tartozik k\u00eds\u00e9r\u0151, aki ellen\u0151rzi az \u00fati okm\u00e1nyokat, te\u00e1t hoz, ha k\u00e9rsz, f\u00e9l \u00f3r\u00e1val a lesz\u00e1ll\u00e1s el\u0151tt fel\u00e9breszt, seg\u00edt a bajban. A platzkart a legolcs\u00f3bb vonatjegy kateg\u00f3ria. Ebben az esetben egy egybenyitott kocsiban tal\u00e1lja mag\u00e1t az ember, ahol kb. hatvan fekv\u0151hely van k\u00e9t szinten. Egy fakkban kett\u0151-kett\u0151 egym\u00e1ssal szemben, k\u00f6z\u00f6tt\u00fck egy asztal, \u00e9s oldalt is kett\u0151. Tapasztalataim szerint az \u201eoldalt-lent\u201d a legjobb. A fels\u0151 emeleten nem tudsz rendesen fel\u00fclni, a n\u00e9gyes r\u00e9szben pedig nagyon sz\u0171k\u00f6s a hely. A fekv\u0151helyek, az \u00e1gynem\u0171, a mosd\u00f3 tiszt\u00e1k. F\u00fcldug\u00f3 viszont aj\u00e1nlott, mert a k\u00f6zelben mindig van olyan m\u00e9rt\u00e9k\u0171 horkol\u00e1s, amit a vonat kattog\u00e1s sem nyom el.<\/p>\n

Tiszt\u00e1n eml\u00e9kszem a pillanatra, amikor a Kr\u00edmi h\u00e1bor\u00fab\u00f3l vizsg\u00e1ztam itthon az egyetemen. A vas\u00fatvonalak t\u00e1rgyal\u00e1s\u00e1n\u00e1l kifejtettem, hogy az orosz p\u00e1ly\u00e1k valamivel sz\u00e9lesebbek, mint a t\u0151le nyugatra l\u00e9v\u0151k, ez\u00e9rt mai napig az ukr\u00e1n-magyar hat\u00e1ron minden vonatot \u00e1t kell \u00e9p\u00edteni. L\u00e9vai Tan\u00e1r \u00far megk\u00e9rdezte, l\u00e1ttam-e m\u00e1r ilyet. V\u00e1laszoltam, m\u00e9g nem. Ekkor \u00e1tfutott rajtam a gondolat: mivel azt mondtad, m\u00e9g nem, ez valamikor biztosan meg fog t\u00f6rt\u00e9nni. \u00c9s val\u00f3ban. Az \u00f6szt\u00f6nd\u00edj m\u00e9lt\u00f3 lez\u00e1r\u00e1sa k\u00e9pen vonattal tettem meg a Moszkva-Debrecen utat 2011. November 15-17. k\u00f6z\u00f6tt. T\u00f6k j\u00f3 volt, mert egyed\u00fcl voltam egy eg\u00e9sz kup\u00e9ban, ahol volt t\u00fck\u00f6r, csap, konnektor. A hat\u00e1r\u00e1tl\u00e9p\u00e9sekkor bej\u00f6ttek ellen\u0151rizni az \u00fatlevelem, valamint a poggy\u00e1szom \u00e9s m\u00e1r haladtunk is tov\u00e1bb. Min\u00e9l ink\u00e1bb k\u00f6zeledt\u00fcnk az ukr\u00e1n-magyar hat\u00e1rhoz \u00e9n ann\u00e1l jobban k\u00e9sz\u00fcl\u0151dtem. Meg\u00e9rkezt\u00fcnk valamikor \u00e9jjel h\u00e1romkor. Biztos voltam benne, hogy nem hagyom ki a vonat \u00e1tpakol\u00e1s\u00e1t, mert a hat\u00e1r\u0151r \u00fagyis fel\u00e9breszt. \u00cdgy is t\u00f6rt\u00e9nt. Lesz\u00e1llt a hat\u00e1r\u0151r, minket elvontattak oldalra, ahol m\u00e1r l\u00e1that\u00f3 volt egy nagy szerkezet. Gondoltam, bizonyosan ez lesz a c\u00e9lszersz\u00e1m. Mik\u00f6zben a kocsinkat ide-oda h\u00fazogatt\u00e1k, teltek-m\u00faltak a percek \u00e9s m\u00e1r hallottam magyar besz\u00e9det. Beb\u00fajtam a takar\u00f3 al\u00e1, n\u00e9ha pihentettem a szemem, am\u00edg \u00fagysem t\u00f6rt\u00e9nik semmi. Kopogtatnak. Mikor kinyitottam a szemem m\u00e1r vil\u00e1gos volt \u00e9s m\u00e1r a hat\u00e1r magyar oldal\u00e1n voltunk, \u00fagy hat \u00f3ra k\u00f6r\u00fcl. Elaludtam. Nincs mit tenni, vissza kell menni.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Oroszorsz\u00e1gban eg\u00e9sz m\u00e1s a vonatoz\u00e1s kult\u00fara, mint Magyarorsz\u00e1gon. Az orosz emberek a vonaton laknak, mi meg panaszkodunk, ha k\u00e9t \u00f3ra hossz\u00e1ra vonatra k\u00e9nyszer\u00fcl\u00fcnk. Az orosz vonat 15-20 kocsikkal p\u00f6f\u00f6g Eur\u00e1zsi\u00e1ban, a magyar kis\u00f6csik h\u00e1rommal-n\u00e9ggyel. Mivel \u00e9n szeretem a vonatot \u00f6r\u00f6mmel … Egy kattint\u00e1s ide a folytat\u00e1shoz…. →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/cseperke.tikasz.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/661"}],"collection":[{"href":"https:\/\/cseperke.tikasz.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/cseperke.tikasz.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/cseperke.tikasz.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/cseperke.tikasz.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=661"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/cseperke.tikasz.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/661\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/cseperke.tikasz.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=661"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/cseperke.tikasz.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=661"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/cseperke.tikasz.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=661"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}